Tuesday, June 14, 2016

נטיקט או איך למנוע אי הבנות בתקשורת האלקטרונית



בתחילת המאה העשרים ואחת קראתי עם הסטודנטים שלי מאמר מפורט על החסרונות שבשימוש באימייל במקום העבודה. באותו זמן האימייל היה עדיין די חדש ולעיתים לא ידעו להשתמש בו בצורה נבונה. הכותב טען שלמרות שאימייל הוא מתנה למשרדים, צריך להזהר כיון שהוא הגורם לאי הבנות רבות.

כמנויה על כמה רשתות אלקטרוניות וחברה בקבוצות שונות של פייסבוק ווטסאפ, אני תמיד מופתעת מהמהירות בה אי הבנות הופכות לקונפליקט. יותר מזה, אותם אנשים שבחיים הרגילים מתנהגים בצורה נורמטיבית, תוך רגע מסוגלים להפוך את עורם ולהגיב בתוקפנות ואלימות בתקשורת האלקטרונית. למרות שהאינטרנט כבר קיים זמן לא מבוטל, די מפתיע להיווכח כי רק מעטים מיישמים נטיקט: חוקי האטיקט המתייחסים להתנהלות במדיה האלקטרונית.

המנטור האינטרנטי מייקל הייאט חיבר רשימה של כללי התנהלות ברשת. רובם של כללים אלו ידועים, אך בכל זאת חשוב לתת עליהם את הדעת.

הנה הגירסא שלי
ל״אימייל אטיקט 101״
מאת מייקל הייאט

-- על המסרים במייל להיות קצרים ומחודדים:
עדיף לההבהיר את הנקודה המרכזית ואם נחוץ להוסיף פרטים נבחרים. כדאי להבהיר את כוונת המייל בתחילתו.
--חשוב להתרכז בנושא אחד. אם ברצונך לדון בכמה נושאים יש לשלוח מייל נוסף.
--מייל קצר המיועד רק לנמענים בודדים מגביר את הסיכוים לתגובה.
--אם כותבים על נושא חדש, הכותרת צריכה להיות ברורה וספציפית.
--בהעדר שפה לא מילולית כמו חיוך, או מבט, המייל מהווה כר נרחב לאי הבנות. לכן מוכרחים להיות רגישים לטון. אין להשתמש בסרקזם במייל וכדאי להמנע מבדיחות. אם בלי משים פגעת במישהו עדיף להתנצל מיד .
-- נא לא להגזים במיילים או בתגובות.
-- חשוב לבדוק אם יש במייל שלך פליטות קולמוס או תאונות תיקון אוטומטי.
-- במייל אין צורך להגיב מיד. בניגוד לווטסאפ שמצריך תגובה זריזה, אפשר בהחלט לחכות 24 שעות כדי להשיב על מייל.
--אם הגבת מתוך כעס חכה לפחות יום, כדאי לקרוא שוב את מה שכתבת ורק אז להחליט איך להמשיך..
-- אם ברצונך להתייחס אישית ולענות למייל ספציפי של אחד החברים, כדאי להמנע מלהשיב לכולם.
--השימוש בסימני פיסוק והדגשים מיותר. בשפת המייל זאת המקבילה של צעקה..
--וכמובן שאין להשתמש בלשון פוגענית ובכינויי גנאי. בכלל עדיף להמעיט בשמות תואר כשמתייחסים לאדם אחר ומומלץ להתנהל בנימוס.
--
עברו כמעט עשרים שנה מאז שהסטודנטים שלי ואני קראנו את המייל על חסרונות האימייל וההתנהלות המומלצת. כמעט דבר לא השתנה. למרות שאנחנו משתמשים במייל לכל צרכינו, הכותבים והנמענים עדיין לא למדו להקדיש זמן לקרוא בעיון את הכתוב ולכן ישנן אי הבנות מרובות.
לא פשוט להקדיש זמן ולהתרכז בכתוב. קרה שכתבתי מייל מהיר בטלפון והחלפתי את האות יוד באות עין כך שפניתי לחברתי במילים רחל העקרה, אך בזמנים כאשורם יישום קוד ההתנהלות האלקטרוני, הנטיקט, יכול להפוך את חווית התקשורת האישית באינטרנט לחיובית הרבה יותר.
המאמר הופיע באנגלית בבלוג שלי בטיימס אוף ישראל

No comments:

Post a Comment