Saturday, July 14, 2018

בזכות הדעה העצמאית או פמניזם מעשה להלכה


זה נכון שפתחתי את קבוצת פמיניסטיות מבוגרות ומנוסות בפייסבוק רק כי כשהגעתי לשולחן הפמניסטיות עם מגש עמוס (נסיון תובנות זמן ורצון טוב) החברות שכבר ישבו אמרו לי שכל המקומות תפוסים. הן אמנם הרגיעו אותי שאולי יתפנה גם לי מקום יותר מאוחר. אבל, כמו תמיד, העדפתי ללכת לשבת בעצמי בשולחן משלי.
כשפתחתי את הקבוצה הרגשתי שהנושאים שמענינים את הפמניסטיות המבוגרות לא רלוונטים לצעירות יותר. חשבתי שאנחנו המבוגרות שלא מכירות את השיח צריכות להתעדכן וללמוד. ואכן מאז שהקמתי את הקבוצה באוקטובר הקדשתי פוסטים רבים לרענון השיח. באמת רציתי שהפמניסטיות המבוגרות תהיינה בעניינים.
באיזה שהוא מקום פחדתי שאולי באמת כולם צודקים ואין לנו כל כך מה להציע. כיון שבחברה שלנו נשים בגיל מבוגר הופכות להיות שקופות, גם פמניסטיות מבוגרות לא ממש רלוונטיות. לכן חשבתי שעלינו לעשות מאמץ מיוחד כדי להמשיך לתרום ולהתפתח.
זה נכון, חשוב לעשות מאמץ. אבל יש גם צד שני ואותו לא ממש ראיתי או לפחות לא הבנתי עד כמה שהוא חשוב עד לאחרונה.
כמו נשים אחרות בדור שלי גם אני הגעתי אל הפמניזם מהמעשה להלכה. התחתנתי בגיל 20 אבל בן זוגי ואני חיכינו 7 שנים עד שהקמנו משפחה. נסענו למדנו בחו״ל, ובאופן טבעי התחלקנו במטלות. נולדו לנו שתי בנות ורצינו שנינו שגם הן תדענה שהן יכולות לעשות הכל. בקיצור בחיים שלנו יישמנו עקרונות שהאמנו בהם: חברות, שתוף פעולה ושיתוף הגון בעשייה.
את התאוריה הפמניסטית למדתי רק הרבה יותר מאוחר, כשבנותי בגרו וחזרתי ללימודים לעשות דוקטורט.
אחד היתרונות שיש בדרך מן המעשה להלכה הוא שיש לך כבר נסיון מעשי ומחשבתי רב, ואת יכולה לקרוא את התאוריה בעיניים ביקורתיות. את גם לא חוששת להביע דעה אחרת, להחשב מוזרה, או לא מבינה. בין כה וכה את זקנה וכבר בגיל 40 הפסקת לחשוש ממה שחושבים עלייך.
מטבע הדברים יש לך כאשה מבוגרת דעה שונה כיון שכבר הספקת לחשוב על הדברים, ואת לא מאמינה לכל מה שכולם אומרים, או כותבים. הכל הרבה יותר מורכב ואת מודעת לכך שגם לך יש נקודות עוורון, ואולי כדאי להשהות משפט.
יתרון נוסף שיש לנשים בדור שלי (וגם לגברים) זה שגדלנו לפני עידן הטלויזיה ואנחנו רגילות לקרוא טקסטים ארוכים ולהתעמק בהם. אנחנו לא צריכים שיאמלקו לנו כלום.
אז אם עד לפני שבוע חשבתי שרק לנו הפמניסטיות המבוגרות יש מה ללמוד מהפמניסטיות הצעירות. היום אני יודעת שגם להן יש מה ללמוד מאיתנו: בנוסף לנסיון ולחוכמה של נשים מבוגרות, לדעה עצמאית ושונה שמבוססת על מחשבה ונסיון יש ערך עצום.

No comments:

Post a Comment