Tuesday, August 23, 2016

מה לא לומר אף פעם לאלמנה




זמן קצר לאחר מות בעלי, ישבתי ליד השולחן במשרד ובדקתי מבחנים של סטודנטים, חשבתי שאני לבד אך פתאום נכנסה הבוסית שלי לחדר וראתה אותי דומעת. היא שאלה: למה את בוכה? חשבתי שהרע מכל כבר קרה.
יש דברים שאסור לומר לאלמנה: כמו להתיימר לדעת מה היא מרגישה, להשוות את גורלה לזה של אלמנים אחרים, או להעיר על סיכוייה בעתיד, אך  לא בזה אני מעונינת להתמקד. לרוב אין לנו כמעט שליטה על סוף החיים   ולראות את אהובנו סובל מבלי שנוכל לעזור לו, זה כמעט בלתי אפשרי. לפיכך רק טבעי  במצב כזה לקוות שהכל יסתיים ולדמיין את זה. יותר מכך, גם הרגשת ההקלה אחרי שהכל נגמר היא טבעית.
אבל האם זה אומר שהשלב הבא יהיה קל או טוב יותר? לא בהכרח.

אפשר להשוות את הרצון שדברים קשים יסתיימו לנושא אחר, שניתן לשליטה ו שאינו  קשור למוות. לעתים קרובות אנשים הנושאים משרות מלחיצות חולמים איך יתפטרו. בסרטים רואים לעיתים התפטרויות דרמטיות כאלו כי זאת הינה משאלת לב  פופולרית. אך בחיים האמיתיים כשזה קורה מתפטרים רבים  מדווחים על כך שתחושת ההקלה הראשונית מתחלפת בריק.
הסופרת ג׳ין דוהני התאלמנה מבעלה כשהייתה בת חמישים ובספרה האוטוביוגרפי ״כשהדברים חוזרים למסלול״ מספרת:
״הייתי בת, אחות, רעיה, ואם. תוויות אלו תאמו רק חלק ממני אך הצמיחו והעלו אותי. התואר ׳אלמנה׳ מכסה את כולי אך מוריד אותי למטה. למדתי אתמול שהמילה אלמנה באנגלית מקורה מהלטינית ומשמעותה ריק.״
לפי הגדרת המילון, שורש המילה אלמנה בשפות שונות אכן קשור בפרידה ובריק.
אותה פרידה כפויה יכולה להסביר מדוע נשים כה רבות אינן מסוגלות להפרד מהסטטוס של רעיה בתעודת הזהות ולוקח להן זמן רב לשנות אותו לאלמנה.

הסוציולוגית דבורה קסטין ואן דם הונארד טוענת שלמרות שנשים שהתאלמנו הן מנסות לדבוק בזהותן כרעיות אך אין להן את המשאבים החברתיים לעשות זאת. היא קוראת למצב החדש הזה ״עיקול הזהות״ כאילו כתוצאה מעיקול הן מוצאות עצמן מושלכות לרחוב ביחד עם כל החפצים שלהן. בעקבות זה אין הן יודעות יותר מי הן לעצמן, מי הן לחבריהם הקרובים,  ומה מקומן בחברה.
אני זוכרת היטב את הרגשת הבהלה והבלבול שהסוציולוגית ואן דם הונארד מתארת. ובכל זאת לאחר מחשבה אני נוטה להסכים עם אותה בוסית, שטענה ון שלאחר מות בעלי, הרע מכל כבר קרה. מה שבא אחר כך היה קצת יותר קל, כיון שבשלב זה כבר הכל היה תלוי בי.

 http://blogs.timesofisrael.com/what-you-should-never-say-to-a-widow/

No comments:

Post a Comment